شنبه ٢٥ فروردين ١٤٠٣ ٠٩:٥٠
استفاده از فناوری های نوین و نوآوری ها همیشه مورد توجه بوده تا با استفاده از آن ها همزمان با افزایش بهره وری و دقت و سرعت، کاهش استهلاک و آسیب های فنی رخ دهد که در همین زمینه شرکت راه آهن کشش نیز اقدام به اجرای روشی نوین نموده است.
به گزارش روابط عمومی صندوق پس انداز کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران، عملکرد موتور دیزل باعث تولید حرارت خیلی زیادی شده که به گرم شدن قطعات و تجهیزات موتور به مقدار قابل توجهی میشود. به همین علت در لوکوموتیو از یک سیستم خنککننده استفاده شده است تا قطعات در محدوده دمایی مناسب عملکرد خود را به درستی انجام دهند. سیستم خنککننده وظایف زیر را در لوکوموتیو انجام میدهد:
از آنجا که خنکسازی قطعات و موارد ذکر شده اهمیت خیلی بالایی دارد، اخلال در سیستم خنکسازی میتواند مشکلات زیادی برای لوکوموتیو ایجاد کند و آن را از سرویس خارج کند. جوش آوردن آب خنککننده در لوکوموتیو خصوصاً در فصول گرم سال علت بخش زیادی از آمار سرد شدن و خروج از سرویس لوکوموتیوهاست. چرخش فنها در سیستم خنککاری یا به صورت برقی است یا با استفاده از سیستم هیدرواستاتیک انجام میشود. در لوکوموتیوهایی که از سیستم هیدرواستاتیک برای چرخاندن دو فن خنککننده استفاده میکنند، بخش بزرگی از ناکارآمدی سیستم خنککننده مربوط به اخلال در همین بخش هیدرواستاتیک است (بیش از 40% آمار جوش آوردن). سیستم هیدرواستاتیک به وسیله فشار روغن هیدرولیک فنهای خنککننده را میچرخاند. این فنها هوا را از روی رادیاتورها عبور میدهند و باعث خنک شدن آب درون آن میشوند. اجزای تشکیلدهنده سیستم هیدرواستاتیک عبارتند از:
علاوه بر خرابیهای هیدروموتور، هیدروفن و آموت ولو (و در نتیجه کار کردن فن با دور کم و جوش آوردن آب خنککننده)، همچنین افت فشار و نشت روغن هیدرواستاتیک علاوه بر از کار انداختن فن خنککننده، مشکلات دیگری را نیز به وجود میآورد. این مشکلات عبارتند از:
بنابراین خرابی سیستم هیدرواستاتیک علاوه بر سیستم خنککننده روی سایر تجهیزات نیز اثر منفی دارد. جایگزینی سیستم هیدرواستاتیک با موتور الکتریکی برای چرخاندن فن خنککننده میتواند این خرابیها را کاهش دهد. در سیستم برقی به جای استفاده از هیدروموتور برای چرخاندن فن از یک موتور الکتریکی سه فاز استفاده میشود. کنترل دور موتور به وسیله اینورتر انجام میشود. با استفاده از سیستم برقی معضلات اشاره شده از جمله خرابی هیدروموتور، هیدروپمپ و آموت ولو و مشکلات مربوط به نشتی روغن برطرف میشود. اما استفاده از این سیستم چالشهایی را هم به همراه دارد که در طراحی سیستم باید در نظر گرفته شود. از جمله این چالشها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
نام : | |
ایمیل : | |
*نظرات : | |
متن تصویر: | |