mainlogo logo
صفحه اصلی > رسانه > اخبار > نمایش اخبار 


سه شنبه ٢١ فروردين ١٤٠٣ ٠٧:٤٩

هوش تجاری علمی بر پایه تجزیه و تحلیل

یادداشت

 

مریم السادات میرنظامی

کارشناس فرآیندها و سیستم

هوش تجاری (Business Intelligence) که به اختصار"BI"  خوانده می‌شود، علم تجزیه و تحلیل داده‌های آماری و اطلاعات عملکردی یک شرکت یا کسب و کار است. هوشمندی کسب و کار یا هوش تجاری، مجموعه‌ای از نظریات، روش‌ها، فرایندها، معماری‌ها و فناوری‌هایی است که برای تبدیل داده خام به اطلاعات مفید و معنادار استفاده می‌شود. هوش کسب و کار مقادیر بزرگی از اطلاعات را برای شناسایی و توسعه فرصت‌های جدید به کار می‌گیرد. بهره بردن از فرصت‌های جدید و اعمال یک استراتژی اثربخش می‌تواند مزیت بازار رقابتی و پایداری بلندمدت به همراه داشته باشد. مدیران ارشد به کمک هوش کسب و کار یا همان هوش تجاری، نمودارهای به دست آمده از گزارش عملکرد یک سازمان یا شرکت را در بخش‌های مختلف فروش، بازاریابی، خرید و بازخورد کاربران را بررسی می کنند و به یک نتیجه کلی و جمع‌بندی شده از گذشته و عملکرد مجموعه می‌رسند. هوش تجاری برنامه راهبردی برای ادامه عملکرد شرکت را تنظیم می‌کند و  به مدیر کمک می‌کند تا نواقص موجود در بخش‌های مختلف را شناسایی کرده و باتوجه به روند عملکردی بخش‌های موفق برای قسمت‌های دیگر نیز برنامه‌ریزی کند.

با توجه به گستردگی اطلاعات در صنعت حمل‌ونقل، نیازمند به‌ تصمیمگیری سریع، دقیق و هوشمندانه مدیران برای حفظ بقاء در بازار رقابتی و پایش مستمر فعالیتهای روزانه در حوزههای مختلف برای اخذ تصمیمات استراتژیک و کاربردی، است. هوش تجاری دستیاری قابل اطمینان و به‌روز برای مدیران ارشد در شناسایی انحرافات برای اتخاذ تصمیمات مهم خواهد بود تا با تصمیم گیری به موقع و مبتنی بر داده های قابل اتکا، مدیریت موثرتری بر منابع در دسترس شرکت داشته باشند. بســیاری از شرکت ها و سازمان‌ها به این باور ر سیده‌اند که گردآوری، سازمان‌دهی و یکپارچه‌سازی داده‌ها برای مدیریت بهینه و اتخاذ تصمیمات کلان یک ضرورت است.

 با توجه به پیچیدگی‌های اطلاعاتی موســســه صــندوق پس انداز کارکنان راه‌آهنمهم‌ترین نیاز برای سازمان‌دهی و اتخاذ تصمیمات مهم، یکپارچه‌سازی اطلاعات در سازمان است. هوشمندسازی تجاری به مدیران در پایش همه جانبه باایجاد دید 360 درجه از سازمان و بازار کمک می‌کند. همچنین با توجه به نرم افزارهای مختلفی که در گروه موسسه صندوق پس انداز کارکنان راه آهن مورد استفاده قرار می گیرد، نیاز به پالایش و یکپارچه سازی اطلاعات این نرم افزارها به منظور استخراج تحلیل های مدیریتی، بررسیو اتخاذ تصمیمات مدیریتی را برای مدیران ارشد زمان‌بر می کند. با توسعه شرکت‌های گروه، ضرورت همگام‌سازی اطلاعات محرز شده است لذا با هدف پایش، بررسی وکنترل بهتر شاخص‌های مالی و عملیاتی شرکت‌های تابعه در راستای نیل به اهداف سازمانی به یک داشبورد مدیریتی و تخصصی نیاز است، که این داشبورد مدیریتی را BIدر اختیار مدیران ارشد موسسه قرار می دهد.

سیستم داشبورد مدیریتی هوش تجاری، این قابلیت را در اختیار مدیران و کاربران موسسه صندوق پس انداز کارکنان راه‌آهن قرار می‌دهد که بتوانند به تعداد دلخواه شاخص‌ها، گزارش‌ها و داشبوردهای مدیریتی ایجاد کنند. با راه‌اندازی هوش تجاری، تمامی عملیات مالی و عملکردی موسسه و شرکت‌های تابعه در داشبوردهای مخصوص، قابل رویت برای مدیران است. به عبارت دیگر در هر لحظه از زمان می توان به درآمد، بهای تمام شده، سودحاصله تجمیعی شرکت های تابعه دست یافتو انحرافات را ملاحظه کرد.

در نهایت موسسه صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌‌‌آهن با اهداف زیر اقدام به ایجاد داشبورد مدیریتی کرده است:

  • کاهش زمان ساخت گزارش‌ها
  • مشاهده گزارش‌های مرتبط در یک نگاه و کنار یکدیگر
  • اطمینان از صحت گزارش‌ها و ارقام شاخص‌های عملکردی
  • نیاز به یکپارچگی بین گزارش‌های واحدهای مختلف
  • دسترسی از هر مکان و زمان خارج از دفتر کار
  • دسترسی بی‌واسطه و مسقیم به اطلاعات حیاتی سازمان
  • نیاز به یک نگاه جامع و یکپارچه به کل سازمان به جای هر واحد.
  • مشاهده انحرافات مالی و عملکردی و اتخاذ تصمیم مقتضی و به موقع

لینک کوتاه خبر : www.psrai.ir/sun/cpX4Jq

اخبار مرتبط

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: